Er du klar over, at langt de fleste af vores beslutninger er baseret på følelser?
Vi vælger nemlig ofte det, der føles rigtigt i øjeblikket, i stedet for at tage beslutninger ud fra logik eller analyser.
Det betyder, at mange af vores valg sker uden, at vi tænker bevidst over det. Valgene er simpelthen styret af vores instinkter og følelser – noget de færreste er klar over.
Det er derfor vigtigt, at både din markedsføring og din hjemmeside tager udgangspunkt i en emotionel tilgang. Det kan øge både dine kunders engagement og ikke mindst loyalitet.
For at kunne gøre det, skal du vælge en specifik kundetype, som du vil henvende dig til.
“Kundetype? Hvad er det?”, tænker du måske.
Jo, kundetyper er bestemte indkøbshumører, som vi hver især kommer i, når vi står i en given købssituation.
For at kunne finde frem til den kundetype, man gerne vil kommunikere til som virksomhed, skal man benytte metoden Emotionelle Kundetyper®.
Metoden med de fire Emotionelle Kundetyper® er et segmenteringsværktøj til at tiltrække og fastholde dine kunder, fordi den hjælper dig med at forstå, hvordan du kan designe, kommunikere og markedsføre på en måde, der skaber tillid og langvarige relationer mellem netop dine kunder og din virksomhed.
Kort sagt, så hjælper det dig med at kommunikere, dét du leverer …
I blogindlægget her, vil jeg blandt andet komme nærmere ind på, hvordan du så kan bruge Emotionelle Kundetyper® til at forbedre både din hjemmeside og din digitale markedsføring.
Hovedpunkter
- Emotionelle Kundetyper® segmenterer kunder baseret på følelsesmæssige triggers.
- Metoden er funderet i forskningsbaserede analyser af kundeadfærd.
- Implementering kræver uddannelse og certificering for at opnå bedste resultater.
Baggrund: Hvad er Emotionelle Kundetyper®?
Emotionelle Kundetyper® er en forskningsbaseret og praktisk metode, udviklet af Institut for Kundetyper, og er baseret på solid forskning og praktisk erfaring. Ja, faktisk mere end 3.000 cases.
Metoden segmenterer kunder baseret på deres følelsesmæssige behov og reaktioner, i stedet for traditionelle demografiske faktorer som eksempelvis alder, indtægt og køn.
I stedet for at fokusere på traditionelle segmenteringsmetoder som alder, køn eller placering, så ser metoden på, hvordan kunderne føler, når de køber noget.
Når jeg bygger en hjemmeside, så tager jeg altid højde for, hvilken kundetype hjemmesiden skal henvende sig til.
Hvis din hjemmeside kun henvender sig til den logiske side af dine besøgende, så kan du nemlig hurtigt miste deres interesse.
Men hvis du derimod skaber en oplevelse, som også taler til deres følelser – ved at bruge de helt rigtige farver, billeder og ord – så kan du i endnu højere grad fastholde deres opmærksomhed, skabe en stærkere forbindelse og i sidste ende få dem til at købe.
Uanset hvordan du vælger at markedsføre dig, hvad enten det er via din hjemmeside, sociale medier, trykte materialer eller online annoncer, så bør du altid starte med en klar forståelse af, hvilken kundetype det er, du gerne vil henvende dig til. Det kan ud gøre ved at få en Kundetyperådgivning.
Når du har valgt en kundetype, kan du begynde at skræddersy både design og budskaber, så de bliver mere præcise og effektive.
Det gør det også lettere at vælge de rigtige markedsføringskanaler og skabe brugeroplevelser på din hjemmeside, der virkelig rammer dine kunders følelser og behov.
De fire Emotionelle Kundetyper®
Metoden identificerer som nævnt fire Emotionelle Kundetyper®, som hver har deres egne karakteristika og behov. Det kaldes også for et indkøbshumør:
Den røde kundetype (motiveres af Stimuli)
Når vi indtræder i rollen som Den røde kundetype, så er det fordi, at vi keder os og søger spænding og nye oplevelser. Den røde kundetyper er ivrig efter at prøve det nyeste og elsker innovation og overraskelser. For at fange deres opmærksomhed, så bør din hjemmeside være meget stimulerende og bygget op på en utraditionel måde.
Den gule kundetype (motiveres af Velvære)
Den gule kundetype sætter pris på balance, harmoni og sociale forbindelser. Kundetypen er omsorgsfuld og fokuserer på både andres og deres eget velvære. Hjemmesider til den her kundetype bør være varm, personlig og understøtte fællesskabsfølelse.
Den blå Kundetype (motiveres af Kontrol)
Når vi er i det blå indkøbshumør, så er vi det ofte, fordi vi søger mod et mål eller gerne vil vise status. Den blå kundetype ser alt som en konkurrence og ønsker konstant at være bedre end sine konkurrenter. De ønsker kontrol og vil gerne se konkrete resultater – hurtigt. Hjemmesider til Den blå kundetype bør have et visuelt stramt og professionelt design, hvor der lægges vægt på at have meget afstand mellem elementerne på hjemmesiden.
Den grønne kundetype (motiveres af Tryghed)
Vi er i rollen som Den grønne kundetype, når vi er utrygge og derfor har behov for sikkerhed og stabilitet. Når de køber, så har de på forhånd undersøgt alt ned til mindste detalje – fordi de skal være helt sikker på deres valg. Den grønne kundetype foretrækker det velkendte og vægter troværdighed, tillid og transparens højt. Hjemmesider, der henvender sig til det grønne indkøbshumør, bør være rolig og i matte naturfarver. Markedsføringen skal være rolig, informativ og betryggende for at appellere til deres behov for tryghed.
Derfor må du kun vælge én kundetype
Selvom vi alle har elementer af flere emotionelle kundetyper i os, er det som regel én type, der dominerer, når vi træffer beslutninger om køb. Det er derfor vigtigt at rette din markedsføring mod en specifik kundetype ad gangen. Forskellige mennesker bliver nemlig motiveret af forskellige ting, når de beslutter sig for at købe et produkt eller en tjeneste.
I videoen ovenover forklarer Jannie Ilum Gade, direktør ved Institut for Kundetyper, hvordan målrettet markedsføring mod én enkelt kundetype kan gøre din strategi mere effektiv.
Metoden med Emotionelle Kundetyper® er udviklet af forsker Sanne Dollerup fra Aalborg Universitet og Jannie Ilum Gade.
Sådan vælger du den korrekte kundetype til din virksomhed
Hvordan sikrer man sig så, at man vælger den korrekte kundetype til sin virksomhed?
Fordi det at skulle finde den rigtige kundetype kan gøre en verden til forskel, når det handler om at tiltrække og fastholde loyale kunder.
For at sikre, at du træffer det bedste valg, anbefaler jeg altid, at man får foretaget en professionel Kundetyperådgivning af en certificeret kundetypeekspert.
Jeg er selv certificeret kundetypeekspert og tilbyder en rådgivning, der hjælper dig og din virksomhed med at identificere, hvilken kundetype, der er mest hensigtsmæssig at fokusere på.
Rådgivningen foregår typisk gennem en session, der varer op til to timer.
Den kan afholdes online for fleksibilitetens skyld, men et fysisk møde er også en mulighed.
Under sessionen interviewer jeg virksomhedens ejerleder eller en anden person med beslutningsansvar og kendskab til virksomheden.
Jeg stiller op til 10 specifikke spørgsmål, som afdækker centrale aspekter af virksomheden og dens produkter eller ydelser.
Baseret på svarene vil jeg efterfølgende komme med en præcis anbefaling af, hvilken Emotionel Kundetype din markedsføring, kommunikation og hjemmeside bør henvende sig til.
Fordelene ved at få foretaget en Kundetyperådgivning er mange.
Ved at identificere og fokusere på den korrekte kundetype, så kan din virksomhed bedre skræddersy sine budskaber og markedsføringsstrategier.
Det resulterer i mere effektive kampagner, der taler direkte til kundernes behov og ønsker, hvilket igen kan føre til øget kundetilfredshed, højere salg og mere loyale kunder.
Ved at forstå, hvilken kundetype din virksomhed henvender sig til, så kan du også skabe en stærkere og mere troværdig online tilstedeværelse gennem din hjemmeside.
En Kundetyperådgivning koster 1.750 kr. ekskl. moms, og investeringen betaler sig ofte hurtigt tilbage.
Book gerne et gratis og uforpligtende formøde her, hvis du er nysgerrig på at høre mere.
Få mere viden om Emotionelle Kundetyper®
Ønsker du at få mere viden om Emotionelle Kundetyper®, så findes der en række ressourcer, som du kan udforske.
Som affiliatepartner hos Institut for Kundetyper modtager jeg en lille provision, hvis du vælger at købe materiale om kundetyperne via nedenstående links.
Det koster dig ikke ekstra, men det hjælper mig med at fortsætte mit arbejde med at dele værdifuld viden.
Hvis du hellere vil købe materialet direkte uden at bruge links fra denne sektion, så kan du besøge https://www.kundetyper.dk/.
Dyk ned i Emotionelle Kundetyper® med Lommebogen
Vil du forstå, hvordan Emotionelle Kundetyper® kan styrke din markedsføring? Lommebogen om Emotionelle Kundetyper® er en letlæselig introduktion, der giver dig en grundig indsigt i metoden. Bogen beskriver de fire kundetyper – den røde, gule, blå og grønne – og giver konkrete eksempler på, hvordan segmenteringsværktøjet fungerer i praksis.
Baseret på forskning i forbrugeradfærd og otte års casestudier fra over 3.000 virksomheder, hjælper Emotionelle Kundetyper® dig med at skabe målrettet markedsføring, der tiltrækker loyale kunder. Med klare retningslinjer og skabeloner gør Lommebogen det nemt at anvende metoden i din forretning.
Køb bogen her for 200 kr. ekskl. moms